A fröccsöntés a formatervezéssel kezdődik. +3620/441-8292

A terméktervezés 3+1 kritikus pontja

Olajos László formatervező
Olajos László formatervező, ügyvezető, kezében az általuk tervezett FINA emlékéremmel, amelyet delegációk és miniszterek kaptak a 2017-es úszó-világbajnokságon. Balra egy hagyományos érem, jobbra az új, egyedi, három kovácsolt alumínium alkatrészből készült színes.

Egy ügyvezető személyes vallomása a terméktervezés nehézségeiről.

Miért is lettem ipari formatervező?

Hivatásom kiválasztása minden bizonnyal abból fakad, hogy mindig is izgatottá tett egy új dolog születése. Valaminek a megalkotása, ami jobb, ami tökéletesebb, ami más, mint eddig bármi. Ami egyedi, amilyenre még senki nem gondolt.

Ezen felül az is érdekelt, hogy hogyan áll össze egy folyamat. Mennyi lépésen kell keresztülmenni, amíg egy tervből kézzel fogható termék születik. Mik a terméktervezés pontos részei, mik szükségesek ahhoz, hogy valóban működjön. Ez számomra mind izgalmas fejtörőt jelent.

Terméktervezés alap eszközei

Egy új termék születése, ennek folyamata mindig izgalommal tölt el. De bármennyire is megszállottja vagyok a kreatív alkotásnak, tisztában vagyok az ezzel együtt járó nehézségekkel is.

Arra vállalkozom ebben a cikkben, hogy sorra vegyem a terméktervezés folyamatának főbb zökkenőit, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megpróbálok mindegyikre érdemben reflektálni. Úgy, ahogy én megélem, megéltem, tapasztaltam.

Hiszen tudom, hogy létezik jól működő, sikeres terméktervezési folyamat. Partnereink, projektjeink szolgálnak bizonyságul: a terméktervezés igenis kontrollálható és sikerrel végigvihető projektmunka, amely közben nem feltétlenül kell beleesnünk oda nem illő, előre nem tervezett fekete lyukakba.

A következőkben tekintsük át, mik a sikeres együttműködés alappillérei.

1. A bizalom kérdése

Ha termékfejlesztésről van szó, a helyzet korántsem egyszerű. Egy olyan folyamatról beszélünk ugyanis, aminek a végeredménye meghatározhatja az adott cég jövőjét, döntéshelyzetekkel teli.

A termék megálmodójának át kell adnia a teljes kontrollt ismeretlen embereknek, nem mellesleg komolyabb összeget is kifizetni, aminek sorsa egyáltalán nem mindegy. Mindehhez bizalom szükséges. Az első kérdés egyből nem túl egyszerű: vajon hogyan, mi alapján válasszuk ki a számunkra legjobb partnert ebben a kényes folyamatban?

Egy termék megtervezése a mi cégünk jövőjét is alakítani fogja. Persze, nem mindig ugyanolyan mértékű változást indukál, de kétségtelen, hogy az egyik legfontosabb feladat.

Stratégiai jelentőségű tehát, hogy kitől fogadunk el megbízást, kit tekintünk majd partnernek. Ugyanígy ügyfelünk számára is kérdéses a közös munka elején, hogy jó döntés-e számára, ha minket, a Valoremet választja projektje kivitelezésére.

Hogy mik is lehetnek az elvárások felénk? A professzionális hozzáállás, a szakértelem, a határidők betartása – hosszan sorolhatnánk a tényezőket, amik a bizalom kialakulásához vezetnek, de összefoglalóan nevezhetjük korrekt üzleti magatartásnak. Amit elvállalunk, azt betartjuk.

A bizalom elsődleges fontosságú, mert hiszem, hogy ez az alapja minden partnerkapcsolatnak.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a Valoremnél ezt minden feladatunkban, minden projektünkben maximálisan szem előtt tartjuk. Szakértelem, felelősségvállalás, őszinte kommunikáció alapvetések.

Egy új együttműködés mindig rejt magában kockázatot. Vajon hogyan minimalizálhatjuk azt, mire figyeljünk üzleti partnerünk kiválasztásakor?

Mi alapján szavazzunk bizalmat leendő partnerünknek?

Az objektív tények és adatok, korábbi munkák, ügyfélvisszajelzések mind fontos információ az adott cégről, ugyanakkor csak száraz tények. Mondják, a nyomdafesték, illetve manapság a képernyő mindent elbír. Lehet egy cég bármennyire jó a szakmájában, ha a kommunikációja, ügyfélkezelése siralmas.

Fontos a partnerek közötti összhang. Mennyire tudnak egymásra hangolódni, mennyire értik meg egymást. Enélkül ugyanis nem lesz gyümölcsöző az együttműködés.

Nyilvánvaló tehát, hogy a személyes találkozás kulcsfontosságú. Igaz, hogy az online térben rengeteg mindent megoldhatunk, megszervezhetünk, megbeszélhetünk, kitalálhatunk, elküldhetünk, de annak a hozadéka, amit a két fél személyes egyeztetése jelent, más módon nem valósítható meg.

Ez az a lépés, amikor a két félben kialakul a személyes szimpátia, vagy éppen ellenkezőleg, kiderülhet, hogy ezzel az illetővel nem akar közösen dolgozni.

Én személy szerint hiszek ebben, ezért a Valoremnél úgy találtuk ki a folyamatunkat, hogy leendő partnereinknek segítsünk átlendülni ezen a kezdeti nehézségen. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy amikor még nincs ismeretség, nincs bizalom, nincs “kémia” köztünk, akkor meginvitáljuk őket, hozzánk.

Formatervező stúdió munka közben
Formatervező stúdiónk – munka közben

Fontosnak tartjuk ezt az első lépést, a személyes találkozót, mert ebben a formában meg tudjuk teremteni annak lehetőségét, hogy ténylegesen, nyugodt körülmények között, az általunk tervezett formákkal, termékekkel is találkozva meglássák, hogy mi az, ami minket alkalmassá tesz arra, hogy kiérdemeljük a bizalmat. Megtapasztalhatják lelkesedésünket és elkötelezettségünket a minőségi munka iránt.

Ez az első, legfontosabb lépést, ami az alapja lesz minden további kis részfolyamatnak, a problémák megoldásának, a kommunikációnak.

Hiszünk ebben, mert évek óta tapasztaljuk, hogy ez így működik. Azok, akik eljönnek hozzánk, megismernek minket és minket választanak, az esetek jelentős részében parterekké is válnak.

Az, hogy személyesen megismernek engem, a kollégáimat, látják és bejárhatják a helyet, ahol dolgozunk, jó hatással van a későbbi folyamatokra, az együttműködés teljes egészére. Mert megvan a bizalom – innentől már működik.

2. A választás szabadsága

Minőségi választék - nehéz döntés
Egy termékfejlesztési projektre készült terveink mindegyikében a tökéletességre törekszünk. Ügyfeleinknek gyakran nehézséget okoz kiválasztani egyet közülük, amelyből végül A Termék lesz.

A bizalom kialakulás és a munka megkezdése után ügyfeleink akkor kapnak ismét aktív szerepet a terméktervezési folyamatban, amikor elkészült az elképzelésük alapján megálmodott három terv. A megrendelőnek ki kell választani, amelyik a legjobban tetszik neki, mi pedig annak végleges kidolgozásán munkálkodunk tovább.

Azt valljuk, hogy a forma- és terméktervezést csak és kizárólag szenvedéllyel lehet és érdemes csinálni, nap mint nap. Ezért, amikor elkezdünk egy projektet, már az indulás legelején teljes intenzitással beleássuk magunkat a témába, részletesen, nem sajnálva az időt arra sem, hogy minél alaposabban megismerjük a partnert, a céget, az üzenetet, a stílust, amit képvisel. Szinte mi is a cég részévé válunk ilyenkor bizonyos értelemben.

A bőség zavara

Nincsenek is igazán külsős projektjeink, a szónak a leghagyományosabb értelmében. Inkább azt mondanánk, hogy minden terméktervezés projektünk a sajátunkká válik, mert hiszünk abban, amit csinálunk. Ezért szokott az előfordulni, nem is ritkán, hogy a rendkívül igényes, kritikus ügyfelek is több tervet jónak tartanak, és a folyamat azért húzódik el, mert nem tudnak választani ezek közül.

Ez, bár úgy tűnik, hátráltatja a munkánkat, mégis pozitív visszajelzés arra nézve, hogy mi nem csak alibiből készítünk több tervet, hogy a többivel alátámasszunk egyet. Mi mindegyik ötletünkbe 100%-ot fektetünk.

Ilyenkor azt szoktuk javasolni, hogy alkalmazzák a „több szem többet lát” elvet. Jól szokott például az működni, ha saját közösségi oldalukon a saját követőikkel például szavaztatnak arról, hogy melyik a szebb, érdekesebb – persze csak akkor, hogy ha ez nem ütközik valamilyen piaci érdekbe (mondjuk a termék nem valamilyen szupertitkos új nagyágyú, mert akkor nyilván ez nem fog működni).

Persze mi is megpróbálunk a lehető legtöbb szempontot megvizsgálni, segíteni a döntési folyamatban – de csak addig a pontig, amíg ez lehetséges.

Büszkék vagyunk arra, hogy bár terveink sikeresek, mégsem szoktuk a saját elképzeléseinket ráerőltetni a partnereinkre.

Nem helyes, hosszabb távon pedig biztosan nem kifizetődő, mert a kiemelkedő partnerkapcsolatot tartjuk szem előtt.

Az viszont biztos, hogy bármelyik tervre is esik a partner választása, azon biztosan nem fog múlni az, hogy kiváló termék szülessen. Mindegyik működőképes, a kért paramétereket maximálisan szem előtt tartó, izgalmas, vagy akár formabontó új termék ígéretével születik meg a tervezőasztalaink valamelyikén.

Számomra ez elsődleges fontosságú, tervezőként és cégvezetőként is. Hiszen alapvetően nem „tól-ig” projektekben gondolkodom – sokkal inkább együtt alkotásban és hosszú távú, mindkét fél számára gyümölcsöző kapcsolatban.

3. Terméktervből valóság

Papíron elkészült a tökéletes, elfogadott terv, ami mindenkinek tetszik – gyártsuk le a prototípust!

Azt gondolhatnánk, hogy ez már igazán csak kvázi egy laza mozdulat. A valóságban azonban nem így van. Itt várhatóan újra bonyolódni fog maga a folyamat. Gyakran történhet meg az, hogy a legyártott prototípus köszönőviszonyban sincs azzal a tökéletesnek vélt és valóban kiváló tervvel, ami elkészült.

Ennek egyik leggyakoribb oka az, hogy sok esetben ilyenkor kikerül a tervezők kezei közül a folyamat. Ez praktikusan annyit jelent, hogy a tervezés befejeztével vége szakad az együttműködésnek, és a gyártást már másik cég, esetleg egy már ismert, vagy valaki által ajánlott társaság végzi el.

Látszólag ezzel nem is lehet probléma, vágnánk rá legszívesebben, nyilván ők is értenek hozzá. Valóban, ez helyes válasznak tűnhet, én azonban mindenképpen megosztanám az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat. Ezek pedig – ha mondhatok ilyet – meglehetősen vegyesek.

A terméktervezés kockázatainak csökkentése

Nem egyszer éltem át ugyanis azt, hogy egy jó tervből rossz termék készült. Nem működött, nem úgy nézett ki, nem felelt meg az elvárásoknak.

Sokat tépelődtünk, gondolkoztunk azon, hogy mivel lehetne ezt a kockázati tényezőt minimalizálni a folyamatban. Az elemzések és a megbeszélések minden esetben egy irány felé mutattak: ez a probléma ugyanis jellemzően mindig akkor merült fel, amikor a tervezési folyamat végén a termék fejlesztését, gyártását nem mi, a Valorem felügyeltük.

Éppen ezért döntöttük el, hogy a mi folyamatunknak teljesnek kell lennie: az első megbeszéléstől egészen a sorozatgyártott termékig tart a közös munka.

Legalábbis mindenkinek ezt a folyamatot javasoljuk, mert abban hiszünk, hogy így lehet a legjobb eredményt elérni. A saját ember, vagy egy ajánlott szakember, aki már megcsinált mást egy cégnek, akár egy másik terméket sikeresen lefejlesztett, nem biztos, hogy minden apró, a formatervet meghatározó részletre megfelelő figyelmet fordít a gyártás optimalizálása során.

Az is lehet, hogy teljesen jó szándékból, de a költséghatékonyság miatt pont egy olyan részletet akar majd kihagyni, vagy egy olyan apróságot szándékozik kivenni egy termékből, ami lényeges, és fontos szerepe tölt be. Ezáltal szinte azonnal elveszti a gondosan – akár hónapok alatt – általunk megtervezett karakterét.

Érem prototípus gyártás

A mi felügyeletünk a gyártmány menedzsmentben minden esetben olyan szakmaiságot ad a folyamatokhoz, ami minden részletre kiterjedően segíti az új termék megszületését – mégpedig a lehető legjobb minőségben, a leggyorsabban, a leghatékonyabb módon. Mert nekünk is az a célunk, hogy létrejöjjön.

Az a valami, ami új, ami más, ami minden szempontból megfelel az elvárásoknak és nem csak szakmai szemmel.

A hosszú partnerkapcsolatban hiszünk. Abban, hogy meg lehet tanulni egymás nyelvét, hogy össze tudunk csiszolódni, hogy kimagasló szinten tudunk kommunikálni egymással.

+1: A gyártás minősége

És ha már eljutottunk a gyártásig, meg kell, hogy mondjam, itt is igaz: az ördög a prototípus gyártásánál is a részletekben rejlik. Ami pedig ebben az esetben nem más lesz, mint a fröccsöntés minősége.

Fröccsöntött műanyag kupak
Fröccsöntött műanyag kupak

A fröccsöntéssel, mint technológiával bonyolult formák is hatékonyan és pontosan előállíthatók. Azonban tudni kell azt is, hogy ez a folyamat nem kevés hibalehetőséget rejt magában: pontosnak kell lenni, szakértelemmel kell bírni, oda kell tudni figyelni a részletekre. És nemcsak a szakértelem fontos.

Az sem mindegy, hogy a gyártó gép milyen minőséget tud előállítani, ha javításra szorul, hogyan és mennyi idő alatt javítható, hol gyártották, mivel kompatibilis. Sok technikai részlet van tehát, amit érdemes nem kihagyni a tervezéskor.

Az a tapasztalatom, hogy partnereink azt is nagyra becsülik, hogy ha velünk dolgoznak, akkor biztosak lehetnek abban, hogy a terméktervezés során erre is odafigyelünk. Meglehetősen erős gyakorlatiassággal állunk ehhez a folyamathoz, sok mindent láttunk már, ami ebből a szempontból kifejezett előny a számunkra.

Terméktervezés a Valorem Stúdióban
Terméktervezés lépése: Kollégánk egy prototípussal a kezében

Mivel erősen motivál minket az, hogy sikeres és esztétikus legyen a prototípus is, ezért maximális erőfeszítést teszünk a folyamat ezen pontján is. Mert a projektünk itt már a finisben van, és legalább annyira izgatottak vagyunk attól, hogy mi fog megszületni, mint az a szakember a partner cégtől, akivel már hónapok óta együtt dolgozunk.

Legyen szó bármelyik fázisról, ha terméktervezésről és -gyártásról beszélünk – a lényeg mindig ugyanaz marad, az, amihez ragaszkodunk. Az odafigyelés és a valódi partnerkapcsolat az egyetlen megoldás ebben a folyamatban is.

Hiszen azt állítjuk: Formában a jövő.

És ezért dolgozunk – minden nap. Együtt.