Még 2020-as árakon tudunk 2021-es projekteket biztosítani. Foglalás

Mi van az ipari design mögött? Avagy időtálló érzések, tapasztalások és szépségek nyomában

Coca Cola üveg formatervezés
Fontosak a részletek. Nem csak az üveg design-ra figyeltek oda, de a tálcát és a hölgy karkötőjét is az üveghez választották.

Ipari design? Gondoljunk csak egy mindenki által jól ismert formára – a Coca-Cola üvegére! Arra az ikonikusra, ami annyira beleégett a világ retinájába, hogy biztosan azonnal rávágja bárki, ha meglátja: igen, ez a Coca-Cola.

Eltelhetett pár évtized (egészen pontosan több, mint 100 év), jöhettek és mehettek a trendek: ez az üveg, ha úgy tetszik, kiállta az idő próbáját. (A képen az 1948-as Sydney Morning Herald napilap hirdetése látható.)

Mit is kell tudnunk az ipari design-ról?

1915 óta tudjuk, hogy ebben az üvegben milyen üdítő ital van – ekkor dolgozta ki ugyanis Earl R. Dean azt a palackot, ami azóta is mindenki számára a Coca-Colát jelenti. A sztoriban szerepelt még a kóladió és a koka levél – az ital két összetevője, melyeket a tervező meg akart jeleníteni a palackon.

Coca Cola üveg design
Az üveg design-ja annyira ikonikus, hogy a legtöbb hirdetésben még festve is megjelent.

Az elvárás nem volt nagy – mondhatnánk, némiképpen ironizálva – csupán annyi, hogy egy olyan forma szülessen meg, amit sötétben és eltörve is tökéletesen lehet azonosítani.

Ez lett az az üvegforma, ami aztán mindezek után 1916-tól fokozatosan, majd 1920-tól kizárólagosan jelent meg a piacon.

Vajon az eladási mutatók győzték meg a vezetőséget? Gyanús, hogy erre “igen” a válasz.

Formatervezés festve
Ez az ipari design számtalan festmény alapját adta

Ez tehát egy olyan ipari design, ami tökéletesen működik a mai napig. Egy brand részévé vált. De vajon miért ez az üvegforma maradt fent és vált ennyire ikonikussá? Mi dönti el azt, hogy egy design elbukik, működik vagy esetleg legendává nemesül át?

Pepsi üveg design
A Pepsi szintén évtizedekig fennmaradt. Szerepet játszhatott ebben az igényes design?

Miközben ezen elgondolkozunk, vegyük csak elő a design-t, mint jelenséget. Vajon mitől függ tehát a sikere? Nem egyszerű ugyanis meghatározni pontosan azt, amikor egy termék tervezéséről beszélünk, hogy az adott termék új formája, arculata, látványvilága pontosan milyen hatást fog kiváltani.

Ennek megbecsüléséhez nyilván nem kis mértékben szükség van arra, hogy a célközönségünket, azokat, akik majd használni fogják a tervezett tárgyat, akik a mindennapjaikban együtt élnek majd vele jól megismerjük – milyen elvárásai és igényei vannak, de talán még ennél is fontosabb az érzelmi viszonyulás kérdése.

Az ipari design és az érzelmi faktor

Nem mondunk azzal semmi újat, ha kijelentjük, hogy az ember nemcsak racionális lény – szinte ugyanennyire az érzelmek által is vezéreltek vagyunk.

De mit is jelent ez az ipari design tervezésben?

Pontosan azt a faktort, ami a tárgyak gyakorlati hasznán jóval túl mutat: tehát amiért kiválasztjuk, megvesszük, beleszeretünk, ragaszkodunk hozzá, lejárjuk a lábunkat érte – és még fokozhatnánk.

Olyan tényező, amit meglehetősen nehéz előre bejósolni. Amíg egy tárgy „hasznossága” egy mérhető dolog, az érzelmi hatás tekintetében sötétségben tapogatózunk sok esetben. Azaz – egy jó designer már nem.

Cola palack design
Nem is ismertem ezt a Colát, csak a sokadik képként szerepelt. Nevezhetem-e versenytársnak?

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Kutatni, kutatni, kutatni – ez elkerülhetetlen a design tervezése során

Bizony nem kevesebbet, mint hogy a huszonegyedik században a tervezésnek túl kell mutatnia a hagyományos értelmezési formán, és el kell merülnie, amennyire csak lehetséges a kutatás folyamatában.

Minél jobban érthetővé válnak ugyanis a társadalmi folyamatok, a különböző viselkedésformák – annál jobban és pontosabban készülhetnek el olyan tárgyak, amelyek túlmutatnak majd a gyakorlati hasznukon, és emocionális üzeneteket is hordoznak.

Mondhatjuk persze azt, hogy ez a kor kevéssé kedvez ennek a törekvésnek. Hiszen a túlfogyasztás, túltermelés korszakát éljük, amikor már nem ragaszkodunk a tárgyainkhoz, minden kidobható, pótolható, sokszor egyszerűbb azonnal cserélni valamit, mintsem elgondolkodni a javításán. Ha lehet egyáltalán javítani.

Igen, ez mind igaz, és talán éppen ezért lesz különleges jelentősége azoknak a terveknek, és kifejezetten nagy hozzáadott értéke azoknak a tárgyaknak, melyek képesek lesznek megszólaltatni az érzelmi húrokat is egy projekt végtermékeként.

Manapság, amikor termékek tömkelegéből választhatunk, már egy ásványvizet gyártó cég is jól teszi, ha átgondolja, hogy milyen palackba zárja a terméket.

Mert a vásárló dönt. Érzelmi alapon. És még mi az, ami befolyásolja a döntést?

A design és az esztétika

Ez is egy fontos faktor.

Az sem mindegy ugyanis, hogy hogyan néz ki az a termék, hogy a szemnek tetszetős-e, adott esetben.

Színek - formák - harmónia
Az, hogy mi a szép – meglehetősen szubjektív kérdés. A színek és formák egymásra hangolása harmóniát tükröz

A szépség, vagyis az, hogy nekünk mi az esztétikus – meglehetősen szubjektív. Nem véletlen tehát, hogy ennek kutatása mondjuk egy adott célcsoport vagy társadalmi réteg esetében nem kevéssé lényeges feladat.

Idézzünk fel egy esetet – amikor megjelenik az esztétikum, mint design elem, egy termék bemutatóján! Sok pillanatot és terméket felidézhetnénk, de az egyik kedvencünk a következő sztori.

Steve Jobs, a showman

Egy bemutatón vagyunk, 2008-ban. Óriási az érdeklődés, a teremben mindenki nagyon izgatott, halk pusmogás hallatszik, az előadót várja a nézőközönség.

Steve Jobs, az Apple elnök-vezérigazgatója lép a színpadra. Magával ragadó előadó – most is hozza a formáját, ahogy a fejlesztésről, a termékekről, a cégről beszél.

Prezentációja világos, rendkívül élvezetes őt hallgatni. De a lényeg csak ezután következik. Mellette, az állványon egy nagyméretű, barna boríték fekszik. Egy barna boríték – ugyan, ki gondolna ebből bármire is?

Jobs azonban az előadása végén felemeli a borítékot, miközben tovább beszél. Aztán előhúzza a MacBook Air-t a borítékból – mint egy újra gondolt bűvész szám. Ezúttal ugyan nem cilinder és nem fehér nyuszi – a hatás azonban nagyjából ez lehetett annak idején, amikor az első ugrifüles előkerült kapálózva a fejfedőből.

A közönség tombol: a pillanat a design és a technológia kettős ünnepévé változik. Na de mi kell ahhoz, hogy ez legyen az eredmény?

Ebben az esetben kétségtelen, hogy a marketing is tökéletesen működött, nem beszélve az előadó kiváló képességeiről, és arról, hogy mindig nagy hype vette körül az Apple termékeket.

Design és technológia egy termékben
Elegáns, vékony, mindent tud – design és technológia egy termékben

Na és persze az, hogy vitathatatlanul esztétikus az új termék. A szem is szereti – új minőség ezen a piacon, ebben az értelemben.

A design és a Valorem

Amint azt már írtuk, fontos feladat a tervezési folyamatban a piac, a vevők, a pontos célok megismerése – ahogy az is nagyon fontos, hogy a teljes folyamatban állandó és két irányú legyen a kommunikáció. Mert hosszútávban gondolkodunk.

Mi tudjuk azt, hogy a folyamataink legalább pár hónapig tartanak – sok esetben pedig akár egy, vagy két évig is.

Tevezési folyamat egy lépcsője
Tevezési folyamat egy lépcsője – egy saját projektünk

Egy olyan fejlesztési folyamatban segítünk a partnereinknek, amiben pontosan kommunikálva, lépésről lépésre valósítjuk meg a legjobb verzióját annak, amit ő elképzelt – esetleg még annál is többet.

Mert mi ebben hiszünk. Ahogy az EIDD (European Institute for Design and Desability) mondata is erről szól:

„A jó design segít, a rossz design bénít.”

Ebben a mondatban azt gondoljuk, hogy benne van a lényeg. Olyan dizájnt kell tehát tervezni, ami mindenben segíti annak a funkciónak a működését, ami a tárgy feladata, amiért használjuk azt.

De olyat is, ami mindezek mellett esztétikus, olyat, ami megfelel az igényeknek, ami mutatós, amit szívesen veszünk a kezünkbe.

Ami trendi, ami a kor technikai újításait is figyelembe veszi, ami modern – de nem lóg ki. Olyat, ami még érzelmileg is hat ránk. Ráadásul. Ezt nehogy kihagyjuk.

Jól látszik tehát, hogy nagyon sok elvárásnak kell megfelelni. Mi szenvedélyesen hiszünk ebben a komplexitásban és legjobb tudásunk szerint, meg is felelünk ezeknek az elvárásoknak. Minden projektünkhöz így állunk. Csak így lehet.

Milyen hosszú út vár ránk?

Az igazi design-hoz vezető út
Az igazi design-hoz vezető út kiváló kommunikációval ilyen egyenes

Részünkről hosszú és fáradtságos munka, amiben a teljes csapat részt vesz.

Időbe telik, amíg eljutunk egy fantasztikus megoldáshoz, egy új, vagy újra gondolt ipari design-hoz.

Neked könnyű: csak egyeztetsz velünk és válogatsz a megoldásaink közül.

Kétségtelen, hogy projektet meghatározott paraméterek alapján, hosszas előkészítő munka után – az esetek nagy többségében nem rövid távra tervezünk.

Időt kell hagyni az ötletelésre éppen úgy, mint a kutatásra, a tervezésre, a módosításokra, vagy éppen egy esetleges prototípus gyártására és hibáinak feltárására, na és kiküszöbölésére.

Nincs értelme semmit sem kihagyni, vagy megspórolni – amit itt megnyerhetünk a réven, azt nemcsak a vámon fogjuk elveszteni, de az egész projekt is elbukhat.

Fontos és meghatározó lépésekről beszélünk, melyek olyan folyamatban egyesülnek, amelyek egy cég leendő piaci helyzetét is meghatározzák.

Egy új fejlesztés, egy új termék, egy új design – legyen az bármilyen kicsinek tűnő változás is, döntő lehet.

És ezzel nyilván összefügg a tervezési folyamat ára is.

Amikor olyan termékben gondolkodunk, ami az üzleti tervünk része, a fejlődési folyamatunk nélkülözhetetlen záloga, akkor a termék fejlesztési folyamata több lépcsőből áll majd, ahogy ezt már említettük is. Kétségtelen, hogy nem kevéssé komplex feladat ez.

Időbe és pénzbe, valamint (részünkről) rengeteg energiába fog kerülni, mire megszületik az, ami valóban új, valóban egyedi, formabontó, mégis funkcionalitásában megkérdőjelezhetetlen.

Egy olyan csapatra lesz szükségünk, akik tökéletesen megértik vágyainkat, akik láttatni engedik, ami még nincs, akik minden kérdésünkre és felvetésünkre érdemben reagálni tudnak.

Vajon leírtunk mindent az ipari design-ról?

Igen is meg nem is, mondhatnánk. Mert hát, mindent leírni, ami a design témában fontos lehet – erre több könyv is kevés lenne.

Arra vállalkoztunk most itt, hogy ebben a cikkben megmutassuk annak jelentőségét és hatását, amit egy igazán jó, működő design tesz a piaccal, a környezettel – és persze, végső soron, velünk.

De kimaradt még egy szó, amit pótolnunk kell

Ez a szó pedig az időtállóság – ami nagyon erős elvárásként fogalmazódik meg az esetek döntő többségében. Ezeknek az újra gondolt, vagy teljesen új, sok szempont alapján tervezett és áttervezett termékeknek ugyanis ki kell állniuk ezt a próbát is.

Gondoljunk csak vissza a kólás üvegre! Vajon gondolták volna az alkotói, hogy 2020-ban még ezzel fogunk felvezetni egy design-ról szóló cikket? Hát, ha gondolták, ha nem – időtállót alkottak.

Prémium ipari design tervezés
Prémium ipari design tervezés

Tehát nem csak a technológia, nem csak használhatóság, nem csak az esztétikum, nem csak az érzelmek – de valami olyan érték teremtése a célunk, ami kiállja az idők próbáját.

Olyan értéké, amely igazi áttörést jelenthet egy termelésben, amely piacképes és ütős termékké varázsolja majd azt, amin dolgozunk. Mi ebben hiszünk – abban, hogy olyan terméket kell tervezni, olyan újdonsággal kell előállni, amivel a partnereink megvalósíthatják üzleti terveiket.

Egyfajta küldetés is ez: meglátni a lehetőség egy új arcát ott, ahol már sok minden megvalósult, és új erőt adni a folyamatoknak – vagy akár egy teljesen újba fogni, és sikerre vinni azt.

Mit is mondhatnánk összegzésül? Az ipari dizájnnak tehát van ára. Kell is, hogy legyen – mert értékteremtésről szól. Egyfajta befektetés tehát: egy új teremtése, egy új cél elérése a tét. Mi minden tudásunkkal, az egész folyamaton keresztül együtt dolgozunk és gondolkozunk az ügyfeleinkkel.

Értéket teremtünk – elképzelésből valóságot.