Még 2020-as árakon tudunk 2021-es projekteket biztosítani. Foglalás

A FORMATERVEZŐ MÉRNÖK TUDOMÁNYA

AVAGY MÉRNÖKÖK-E A FORMATERVEZŐK, ÉS HA IGEN, AKKOR MIÉRT NEM?

A formatervezés tudománya

Bevallottan provokatív a kérdés felvetése, és ez nem véletlen. Arra keressük ugyanis a választ ebben a cikkünkben, hogy vajon miért is van szükség arra, hogy egy tervezési folyamatban a kezdetektől egészen a kész termék megszületéséig a formatervező mérnök – jelen esetben természetesen a Valorem egyik szakembere legyen jelen.

Mi a csodáért ragaszkodunk ehhez ennyire?

Tényleg, ennyire perfekcionisták lennénk, vagy valóban igazunk van?

Nézzünk csak meg közelebbről néhány folyamatot, hogy életszerűbb legyen maga a téma! Tehát a topik: egy termék születése. Lássunk néhány jellemző jelenetet!

Tisztában vagyunk vele, hogy ez korántsem egyedi, de mindenképpen jellemző ebben a szakmában az, hogy a vevők, vagy leendő vevők – esetünkben az árajánlatkérők – nagyon árérzékenyek. Ami persze önmagában semmiképpen nem baj. A probléma itt sokkal inkább abban van, hogy nem minden esetben érthető vagy értelmezhető az, hogy egy-egy árajánlat pontosan mit tartalmaz.

Ennek mindkét oldal lehet az oka: egyfelől a formatervező irodák sem mindig vannak a helyzet magaslatán, ha árajánlatot kell adni. Ez azt jelenti, hogy sokszor nem pontosan érthető, nem magyarázzák el adott esetben, hogy mi mit jelent, mi a pontos folyamat. Ez elbizonytalaníthatja a vevőt, és inkább eláll a megrendeléstől, vagy, a másik esetben, amikor nem érti a folyamatot, inkább olyan ajánlatot választ, amelyik egész egyszerűen olcsóbb. Nem kérdez vissza, nem próbálja megérteni, vagy kisilabizálni az általa nehéznek tűnő részeket. Egyszerűen visszadobja.

1. jelenet – Az árérzékenység, avagy: mi kerül ezen ennyibe?

És mit tehetünk ez ellen? Kicsit olyan ez a sztori, mint amikor orvoshoz megyünk – nem egyszer fizetünk azért, hogy a legjobb szakembernél a legkiválóbb gyógyszert, a legjobb kezelést kapjuk. Elvárással fordulunk az orvos felé, mert az a tét, hogy meg tud-e gyógyítani. Nem kevesebb tehát, mint az egészségünk. Vajon azon elgondolkozott-e már bárki is, hogy van-e valódi ára ilyenkor annak, hogy meg akar gyógyulni? Értem ez alatt azt, hogy ebben az esetben bizonyos, hogy a végeredmény számít. Hogy meggyógyuljunk, hogy jobban legyünk. Ennek azonban ára van.

A tervezés értékes mint a gyémánt
A gyémánt ára nem kérdés

Ha ezt a hasonlatot használjuk, akkor azt látjuk, hogy ugyanígy ára van annak is, ha egy terméket kell „meggyógyítani”. Ha nem jó a design, ha döcög a funkció, ha nem stimmel valami – ezeket a hiányosságokat mind egytől-egyig át kell gondolni, meg kell oldani. Igen, valóban kicsit olyan folyamat ez, mint az orvostudományban a diagnosztika – ahogy egy kivételesen jó, piacképes termék is hasonlítani fog egy panaszmentes, egészséges és elégedett páciensre.

A tét tehát itt sokkal nagyobb annál, mint egyszerűen csak, hogy ár alapján összehasonlítsuk az ajánlatokat. Persze, azt is meg kell jegyeznünk, hogy sajnos sok esetben nem is az dönt egy ajánlatról, aki valóban érti a folyamatot.

Olyan is van, hogy nem jutnak el az ajánlatok a döntéshozóig. Vagy tényleg a cégnél dolgozó mérnök néz rá, aki minden bizonnyal kiváló munkaerő, de nem tervező szakember.

A lehetőségek száma, ahol a gépezetbe hiba csúszhat, ha nem is végtelen, de azért megdöbbentően sok. Mármint azon lehetőségeké, amelyeken már az elején megpecsételődhet egy együttműködés sorsa. Pedig egy dolgot kéne tudomásul venni: termék születik. És ez a folyamat nem elhanyagolható, nem kezelhető félvállról, nem megúszható.

Hogy miért nem? Egészen egyszerűen azért, mert meghatározhatja a cég teljes jövőjét is akár. A helyét a piacon, a viszonyát a versenytársakhoz, az árversenyt és annak alakulását, a bevételt az elkövetkező tíz esztendőben – most tényleg csak néhányat soroltunk fel, amire hatással lehet.

De nézzük meg a következő jelenetet!

2. jelenet – A terv, amit nem lehet legyártani

Formatervező vagy mérnök
Kezdődik az egymásra mutogatás…

Nos, itt már nyakig merültünk a folyamatba. Megvan az együttműködés, elkészülnek a tervek, a partner kiválasztja a neki tetszőt, amelyet a tervező iroda tökéletesít, és elküldi, hogy a prototípus elkészüljön. Szinte azonnal csörög a telefon, érkezik az e-mail: nem jók a tervek! A prototípus nem olyan, amire számítottak, nem működik, nem lehet gyártani. Nem erről volt szó. Lehet, hogy a tervező nem is ért ahhoz, amit csinál? Miért nem lehet gyártani?

Persze, hogy nem lehet. És itt szeretnénk szólni az igen lényeges különbségről a cég szakember mérnöke, és a formatervező iroda tervezője tekintetében.

Ez pedig nem más, mint az, hogy a formatervező mérnök képes lemodellezni egy tárgyat és úgy megtervezni – míg egy gyártásban/termelésben dolgozó mérnök a gyártásban van otthon. Ez két külön folyamat. Úgy is mondhatjuk, hogy alma és körte. Más kompetenciákat, más tudást, más gyakorlatot is igényelnek. Mindkettő fontos, de mindkettőnek megvan a maga helye a folyamatban. Nem felcserélhetőek, nem szakérthetőek meg a – kvázi – másik odalról.

Persze, ha ezt nem ismerik fel ezt a folyamatban, akkor elkezdődik, és várhatóan egy ideig folytatódni is fog az egymásra mutogatás. Ennek pedig kétségtelenül semmi értelme: egyfelől semmi eredménye nem lesz, másfelől pedig egymás utáni konfliktusokat fog jelenteni. A legrosszabb esetben pedig azt, hogy nem lesz eredménye a termékfejlesztésnek – vagy születik egy olyan megoldás, ami egyáltalán nem felel meg majd azoknak az igényeknek, amik a folyamat elején kristálytisztán le lettek írva. Még egyszer mondanánk: termék születik. Olyan termék, ami meghatározhat nagyon sok mindent az ezt követő években.

3. jelenet – Mégis, ki mondja meg a tutit?

Alapvetően szeretjük a saját igazunkat hangoztatni, hovatovább, kifejezetten kedveljük, ha egy folyamat végén mi állunk győztesként. Nincs ezzel semmi baj, ez természetes emberi reakció – de nézzük meg, hogy mit jelent, ha formatervezésről van szó. Vajon itt is igaz az, hogy mindenképpen harcoljunk az igazunkért?

Tervezés labirintusa
Nem egyszerű megtalálni a helyes utat – de mit tegyünk?

Lássunk csak egy igencsak ismert példát. Steve Jobs és az Apple. Jobs legendás vezető volt, ugyanakkor meglehetősen fura figura is. Nem biztos, hogy ő értett a legjobban az emberek nyelvén, egy valamit azonban csalhatatlanul érzett: a trendet és azt, hogy a piac előtt kell gondolkodni.

Az össze Apple termékhez fűződő újítása ugyanolyan folyamatséma alapján született meg: kitalált valami olyat, amire nagyjából minden embere azt mondta, hogy nem lehetséges. És megcsinálta.

Nyilván hallgathatott volna az embereire – de akkor az Apple ma nem az a cég lenne, ami. Tudta, hogy a piacvezető szerep elnyerésének és megtartásának egyetlen nagyon erős szabálya van: mindig meglepni egy olyan dologgal a felhasználókat, amire nem számítanak.

Amire más cégek lehet, hogy legyintenek, hogy megvalósíthatatlan. Ebben rejlett Jobs egyik legnagyobb ereje, az innovációban, az olyan dolgok keresztülvitelében, ami lehetetlennek tűnt. Ehhez a folyamathoz, az innovációhoz, az új dolgok kitalálásához pedig nem gyártásban dolgozó kiváló szakembereket keresett meg először. Jól tudta, hogy a már kitalált és megvalósíthatóvá vált termék gyártásakor lesz nekik szerepük.

A folyamat eleje ugyanis mindig egy lehet: tervezés. Vajon meg tudjuk-e ezt tanulni Jobs-tól? Nem, nem mondom, hogy egyszerű. Járatlan út, kockázat, rizikó – bőven van még egy csomó kifejezés, ami ezzel kapcsolatban most eszembe jut. De mégis: ezek visznek előre. És természetesen nem minden rizikó vagy járatlan út ugyanolyan veszélyes. Vannak azért különbségek.

4. jelenet – A formatervező mindent tud?

Vezető formatervező
Ez a helyzet semmiképpen nem igaz… 🙂

Nem, ezt semmiképpen nem állítjuk. Azt azonban mindenképpen tartjuk, hogy tervezési folyamat lépései, egészen a prototípus gyártásáig jó, ha a formatervező kezében összpontosulnak. A hangsúly itt mindenképpen azon van, hogy ez a folyamat a maga összetettsége miatt nagy tapasztalatot és rutint igényel.

Ezért sem mindegy az, hogy milyen csapattal, milyen áron, milyen kifutási idővel dolgozik együtt egy megrendelő. És ez az oka annak is, hogy érdemes egy termék születésének folyamatát jól átgondolni, kitalálni, hogy kivel akarunk együtt dolgozni. Igen, itt jön be a referenciák szerepe, az, hogy az adott tervező csapat mit és hogyan tett már le az asztalra.

Nagyon fontos tájékozódni, előre megnézni minden elérhető információt: weboldalt, Facebook kommunikációt, és igen, fontos, hogy éljünk a személyes találkozó nyújtotta lehetőséggel is. Az sem mindegy ugyanis, hogy valóban tudunk-e közös hangot találni a leendő partnerünkkel.

Persze, a COVID kicsit megbolygatta ezeket az emberi kapcsolatokat is, de mi hiszünk a személyes találkozásban – mindemellett természetesen más platformokon is elérhetőek vagyunk és leszünk is. Azt szeretnénk mindenképpen elérni, hogy átmenjen az üzenet: egy formatervező csapat választása és a velük való együtt dolgozás sosem lehet pillanatnyi fellángolás, minimális ár-differenciából, vagy megszokásból születő döntés.

Vegyük végre komolyan azt, hogy terméket fejlesztünk – és ez látszódjon meg azon is, hogy kit választunk tervező partnernek. Ha pedig kiválasztottuk a partnerünket, akkor bízzunk meg abban a szakértelemben, amit képvisel! Ne akarjunk a folyamat egészében kontrollként funkcionálni: higgyük el, egy komoly tervező irodánál – így a Valoremnél is – meglesz a lehetőségünk a beleszólásra, a véleménynyilvánításra, a konzultációra. Mindig ott és azon a ponton, ahol ez a legjobban kivitelezhető. Ezért is van folyamatunk.

Egy jó tervezőiroda ugyanis átlátható és kristálytiszta folyamatban gondolkozik – melynek lépéseiről már előzetesen tájékoztatást ad.

5. jelenet – Minden jó, ha a vége jó

És mikor leszünk elégedettek? Mik lesznek azok, amikre számíthatunk egy jól működő partnerkapcsolat alatt, ha termékfejlesztésről van szó?

  • Először is: a nyugalom. Nem kell olyan dolog miatt nekünk, vagy beosztottunknak idegeskedni, ami nem az ő hatásköre, nem ért hozzá, nem tudja megoldani a problémát.
  • Türelmes partnert kapunk: ugye mondanunk sem kell, hogy mekkora érték ez manapság, amikor mindenki hajlamos elveszíteni a fejét, részben a nehezen kiszámítható jövő, részben a néha egyik pillanatról a másikra instabillá váló makro körülmények miatt.
  • Bizalom: talán ez a legfontosabb, ha már partnerkapcsolatról van szó. Ha az ember olyan szerencsés, hogy van egy megbízható partnere az üzleti életben, már részben vagy tán egészben is megütötte a főnyereményt. Nem túl jó érzés ezt leírni, de sajnos nem minden esetben teljesül ez az – alapvetően – teljesen normális és teljesen alap elvárás.
  • Előrelátás – jó vicc, mondjátok, így 2021-ben meglehetősen bátor dolog előrelátásról papolni, amikor mondjuk a tavalyi év változásait konkrétan senki sem látta előre. Hát, ebben van valami, és nem is feltétlenül azt mondjuk, hogy minden előre látható, de azért egy termék megszületésének folyamata, ha jól le vannak fektetve az alapok, ha minden információ és lényeges mozzanat ismert a tervező cégnek, nos ebben az esetben azért igenis muszáj, hogy előre látható legyen.
  • Na és persze az előre gondolkodás. Ez már szinte teljesen az űrkorszakot idéző kategóriának tűnhet, pedig meg kell, hogy mondjuk, nagyon is létező fogalom. Egyszerűen szakértelemből és tapasztalatból fakad. És persze abból, hogy egy valóban hozzáértő partnernek fontos lesz a mi projektünk, egy szinten túl a sajátjának fogja tekinteni.

Tervezés és relax

A tanulság

És hogy jelennek meg a mi mindennapjainkban ezek az értékek? Mindenek előtt erősen hiszünk abban, hogy egyre inkább, és egyre határozottabban jellemzik a munkánkat.

Az például, hogy egy folyamatot teljes egészében ránk bízzon egy partnerünk, nos, ez bizony idő kérdése általában. Azokban az esetekben azonban, amikor már egy ideje együtt dolgozunk, jól láthatóan megy ez történik egy idő után, nincsenek elvarratlan szálak, megvan a bizalom – ezekben az esetekben már megkapjuk a teljes kontrollt.

Azért dolgozunk, hogy a lehető legtöbb partnerünkkel kapcsolatban elmondhassuk: igen, mi teljes folyamatot felügyelünk, és ebben hiszünk. Egy olyan folyamatban, ami akár a miénk is lehetne, sőt, valamilyen szinten biztosan az. Minden tudásunk, kreativitásunk, kitartásunk és szorgalmunk egy célért áll csatasorba: egy olyan termék megszületéséért, ami valóban a lehető legjobb verziója önmagának.

Ezért szeretünk sokat foglalkozni ezzel, átbeszélve a buktatókat kiváló szakemberekkel újra és újra. Mert hisszük azt, hogy a termékfejlesztés, ez a csodálatosan színes, de meglehetősen sok hibát magába rejtő folyamat mindig új értelmet nyer, új értéket ad. Minden egyes projektünkben.

Hogy kissé költőiek legyünk így a végére: mindig a partnerért haragszunk – sosem ellene. És ha emiatt néha eltérőek a vélemények egy folyamatban, nos, ez nekünk belefér.

A termékért.