A fröccsöntés a formatervezéssel kezdődik. +3620/441-8292

A FORMATERVEZŐ MÉRNÖK TUDOMÁNYA

A tervezőasztaltól a termékgyártásig

A formatervezés tudománya

Ebben a cikkünkben arra keressük a választ, hogy vajon miért is van szükség arra, hogy a formatervező mérnök – jelen esetben a Valorem egyik szakembere – egy tervezési folyamatnak végig a részese legyen, a kezdetektől egészen a kész termék megszületéséig.

Mi a csodáért ragaszkodunk ehhez ennyire? Perfekcionisták lennénk?

Igen, így van, de nézzük meg alaposabban a részleteket! Néhány folyamaton keresztül bemutatjuk, hogyan működik a formatervezői munka, milyen lépései vannak, milyen értékekkel járulunk hozzá a termék megalkotásához és milyen hiedelmek övezik.

1. Nem érthető: mi kerül ezen ennyibe?

Tisztában vagyunk vele, hogy hasonlóan a legtöbb piaci szegmenshez, a formatervező szakmában is igaz, hogy a vevők árérzékenyek. Ez önmagában nem baj. A probléma abban rejlik, hogy nem minden esetben érthető vagy értelmezhető az, hogy egy hagyományos árajánlat pontosan mit is tartalmaz.

Sajnos általában véve a formatervező irodák nem fektetnek megfelelő hangsúlyt az árajánlatadásra. Ez azt jelenti, hogy nem magyarázzák el tételesen a folyamat pontos részleteit, nem egyértelmű, hogy egy egyszerű lépés mekkora értéket képvisel. Mivel nincs megfelelő magyarázat a végső ár pontos összetételére, hogy miért kerül annyiba, amennyibe, a vevő elbizonytalanodik a számára magasnak tűnő összeg láttán. Egy másik rossz gyakorlat, hogy hiába kérdez az érdeklődő, nem kap időben választ az általa kérdésesnek tartott részletekre. Mindkét eset végeredményeként az ügyfél inkább eláll a megrendeléstől.

Hasonlítsuk a helyzetet ahhoz, mint amikor orvoshoz megyünk – nem egyszer fizetünk azért, hogy a legjobb szakembernél a legkiválóbb gyógyszert, a legjobb kezelést kapjuk. Elvárással fordulunk az orvos felé, mert az a tét, hogy meg tud-e gyógyítani. Nem kevesebb tehát, mint az egészségünk, a minőségi életünk. Vajon van-e valódi ára ilyenkor annak, hogy valaki meg akar gyógyulni? Ebben az esetben bizonyos, hogy a végeredmény számít. Hogy meggyógyuljunk, hogy jobban legyünk. Ennek azonban ára van.

A termék ára arányos az értékével?
Egy termék értéke valóban a hozzávaló anyagok és a ráfordított munkaórák árával arányos? A hozzáadott értéket sokszor sajnáljuk megfizetni, pedig attól lesz egy termék minőségi és piacképes.

Ha ezt a hasonlatot használjuk, akkor azt látjuk, hogy ugyanígy ára van annak is, ha egy terméket kell „meggyógyítani”. Ha nem jó a design, ha nem teljesíti be a funkcióját, ha nem illeszkedik valami – ezeket a hiányosságokat mind egytől-egyig át kell gondolni, meg kell oldani. Igen, valóban kicsit olyan folyamat ez, mint az orvostudományban a diagnosztika – ahogy egy kivételesen jó, piacképes termék is hasonlítani fog egy panaszmentes, egészséges és elégedett páciensre.

A tét tehát itt sokkal nagyobb annál, mint hogy pusztán az ár alapján hasonlítsunk össze ajánlatokat.

A lehetőségek száma, ahol a gépezetbe hiba csúszhat, ha nem is végtelen, de megdöbbentően sok. A lehetőség alatt pedig érthetjük az együttműködést befolyásoló kommunikációt, vagy akár a tervezési folyamat minden egyes lépését és a tervek gyakorlati gyártásba való átültetését. Ezek mind meghatározó tényezői a sikeres végeredménynek, egy minden igényt kielégítő, minőségi termék előállításának.

Egy termék minősége meghatározhatja a cég teljes jövőjét. A helyét a piacon, a viszonyát a versenytársakhoz, az árversenyt és annak alakulását, a bevételt az elkövetkező tíz esztendőben, vagy akár a vásárlóinak a hűségét…

2. A terv, amit le is kell tudni gyártani

Nézzük azt a helyzetet, amikor a megrendelő és a tervezőcég már elkezdte a közös munkát. Megvan az együttműködés, elkészülnek a tervek, a partner kiválasztja a neki tetszőt, amelyet a tervező iroda tökéletesít, és elküldi, hogy a prototípus elkészüljön. Szinte azonnal csörög a telefon, érkezik az e-mail: nem jók a tervek! A prototípus nem olyan, mint amire számítottak, nem működik, nem lehet gyártani. Nem erről volt szó. Lehet, hogy a tervező nem is ért ahhoz, amit csinál? Miért nem lehet gyártani?

megvalósíthatatlan 3D terv
Egy 3D-s tervezőprogramban sok minden modellezhető, de korántsem jelenti azt, hogy meg is valósítható. Egy formatervező mérnöknek a kivitelezést szem előtt tartva kell megalkotnia a tökéletes formát, amely szolgálja a termék funkcionalitását is.

Itt szeretnénk szólni a különbségről a cég szakember mérnöke, és a formatervező iroda tervezője között.

Ez pedig nem más, mint az, hogy egy formatervező mérnök képes lemodellezni és megtervezni egy tárgyat. Ehhez sokféle ismeretet latba vet, átfogó tudással kell rendelkeznie többek között grafikai programok, statika, anyagismeret, design és a gyártás vonatkozásában. Egy gyártásban/termelésben dolgozó mérnök a gyártási lépésekben van otthon, a kivitelezés részleteit ismeri töviről-hegyire, a hozzá szükséges körülményeket, szerszámokat, anyagokat, különböző gyártási eljárásokat. Ez két külön folyamat. Úgy is mondhatjuk, hogy alma és körte. Más kompetenciákat, más tudást, más gyakorlatot is igényelnek. Mindkettő fontos, de mindkettőnek megvan a maga helye a folyamatban. Nem felcserélhetőek, ugyanakkor fontos látni, hogy egy formatervező mérnöknek is rendelkeznie kell minimális gyártási ismeretekkel, hiszen anélkül valóban legyárthatatlan tervek születhetnek.

Csak így jöhet létre a kívánalmaknak megfelelő termék, ami tömeggyártásra is alkalmas. A két mérnöki terület összhangjával, együttműködésével. És itt megint előjön a formatervező mérnök jelenlétének fontossága a gyártási folyamat során: ezzel egyértelműen vállalja a felelősséget azért, amit megtervezett. Ha valami mégsem az elképzelések szerint alakul kivitelezéskor, akkor a gyártási szakemberrel konzultálva közösen megkeresik a megoldást, ezzel biztosítva, hogy a termék valóban megszületik és nem akad el a szülőcsatornában, vagy nem reked meg még a tervek szintjén.

3. Kinek a szava döntő az innovációban?

Nézzünk meg egy igencsak ismert példát. Steve Jobs és az Apple. Jobs legendás vezető volt, ugyanakkor meglehetősen fura figura is. Nem biztos, hogy ő értett a legjobban az emberek nyelvén, egy valamit azonban csalhatatlanul érzett: a trendet és azt, hogy a piac előtt kell gondolkodni.

Az összes Apple termékhez fűződő újítása ugyanolyan folyamatséma alapján született meg: kitalált valami olyat, amire nagyjából minden embere azt mondta, hogy nem lehetséges. És megcsinálta.

Nyilván hallgathatott volna az embereire – de akkor az Apple ma nem az a cég lenne, ami. Tudta, hogy a piacvezető szerep elnyerésének és megtartásának egyetlen nagyon erős szabálya van: mindig meglepni egy olyan dologgal a felhasználókat, amire nem számítanak.

Amire más cégek lehet, hogy legyintenek, hogy megvalósíthatatlan. Ebben rejlett Jobs egyik legnagyobb ereje, az innovációban, az olyan dolgok keresztülvitelében, ami lehetetlennek tűnt. Ehhez a folyamathoz, az innovációhoz, az új dolgok kitalálásához pedig nem gyártásban dolgozó kiváló szakembereket keresett meg először. Jól tudta, hogy a már kitalált és megvalósíthatóvá vált termék gyártásakor lesz nekik szerepük.

A folyamat eleje ugyanis mindig egy lehet: tervezés. Vajon meg tudjuk-e ezt tanulni Jobs-tól? Nem, nem mondom, hogy egyszerű. Járatlan út, kockázat, rizikó – bőven van még egy csomó kifejezés, ami ezzel kapcsolatban most eszembe jut. De mégis: ezek visznek előre. És természetesen nem minden rizikó vagy járatlan út ugyanolyan veszélyes.

4. A formatervező mérnök mindent tud?

Nem, ezt semmiképpen sem állítjuk. Azt azonban mindenképpen hangsúlyozzuk, hogy jó, ha a tervezési folyamat lépései a formatervező kezében összpontosulnak egészen a prototípus gyártásáig. Legideálisabb esetben, ahogyan a Valoremnél dolgozunk, a formatervező mérnök a gyártás elindításánál is jelen van, hogy lássa, tényleg minden a terv szerint alakul. A teljes folyamat levezénylése a maga összetettsége miatt nagy tapasztalatot és rutint igényel, amelyet nem minden formatervező iroda tud biztosítani.

Ezért sem mindegy az, hogy milyen csapattal, milyen áron, milyen kifutási idővel dolgozik együtt egy megrendelő. És ez az oka annak is, hogy érdemes egy termék születésének folyamatát jól átgondolni, kitalálni, hogy kivel akarunk együtt dolgozni. Igen, itt jön be a referenciák szerepe, az, hogy az adott tervező csapat mit és hogyan tett már le az asztalra.

Nagyon fontos tájékozódni, előre megnézni minden elérhető információt: weboldalt, Facebook kommunikációt, és fontos, hogy éljünk a személyes találkozó nyújtotta lehetőséggel is. Az sem mindegy ugyanis, hogy valóban tudunk-e közös hangot találni a leendő partnerünkkel.

Persze, a COVID kicsit megbolygatta ezeket az emberi kapcsolatokat is, de mi hiszünk a személyes találkozásban – mindemellett természetesen más platformokon is elérhetőek vagyunk és leszünk is. Azt szeretnénk mindenképpen elérni, hogy mindenki számára érthető legyen az üzenet: egy formatervező csapat választása és a velük való együttműködés sosem lehet pillanatnyi fellángolás, netán minimális árdifferenciából, vagy megszokásból születő döntés.

Vegyük komolyan azt, hogy terméket fejlesztünk – és ez látszódjon meg azon is, hogy kit választunk tervező partnernek. Ha pedig kiválasztottuk a partnerünket, akkor bízzunk meg abban a szakértelemben, amit képvisel! Ne akarjunk a folyamat egészében kontrollként funkcionálni: higgyük el, hogy egy komoly tervezőirodánál – így a Valoremnél is – meglesz a lehetőségünk a beleszólásra, a véleménynyilvánításra, a konzultációra. Mindig ott és azon a ponton, ahol ez a legjobban kivitelezhető. Ezért is van folyamatunk.

Egy jó tervezőiroda ugyanis átlátható és kristálytiszta folyamatban gondolkozik, melynek lépéseiről már előzetesen tájékoztatást ad.

5. Minden jó, ha a formatervező mérnök csapat jó

Mi tölt el bennünket elégedettséggel? Mikre számíthatunk egy jól működő partnerkapcsolat által, ha termékfejlesztésről van szó?

Ipari formatervezés - csapat
Szaktudásunkat, kreativitásunkat, felkészültségünket és figyelmünket állítjuk szolgálatodba,
melynek végeredménye a vevőd számára tökéletes termék.

Az elkészült terméken felül ezek a hozzáadott értékek, amit egy minőségi tervezőcsapat munkája nyújt neked:

  • Nyugalom. A szakértő csapat a teljes folyamatot a kezében tartja, mindent intéz a tervezéstől a kivitelezésig. A Te dolgod az, hogy megálmodd a termékedet, és a folyamat végén pedig kézbe vedd. Mindeközben foglalkozhatsz a saját munkáddal, amiben Te vagy jó, és nem kell részletkérdések miatt idegeskedned.
  • Megfelelő kommunikáció. Egy szakmai csapatnak nem csak a technológiák terén, de az ügyféllel való kapcsolattartásban is helyt kell állnia. Nyílt, őszinte, türelmes partnerséget kell nyújtani, hogy ne maradjanak kérdések, homályos pontok se a tervező, se a megrendelő részéről. Így biztosított a minőségi végeredmény, és a jó együttműködési kapcsolat.
  • Bizalom. Talán ez a legfontosabb egy partnerkapcsolat esetében, aminek természetesen feltételei az előző két pontba foglalt szekértelem és kommunikáció. Az üzleti életben ez az alap. Ha ez nincs, akkor nem alakul ki az a bizalmi kapcsolat, amire a hatékony munkához szükség van.
  • Felkészültség, tervezhetőség. Nem mondjuk, hogy mindig minden előre látható, de a szakmában szerzett rutin és tapasztalat felbecsülhetetlen előnyt jelent az előre tervezésben. Minden tervezhető és újratervezhető a legfrissebb információ alapján. Egy tervező cégben is fontos, hogy egy termék megszületésének folyamata előre látható, tervezhető legyen. Ha jól le vannak fektetve az alapok, ha minden információ és lényeges mozzanat ismert, akkor egy cégnek nem okoz gondot egy felmerülő probléma megoldására átdolgozni a terveket anélkül, hogy a kívánt végeredmény kárt szenvedne.
  • Felelősségvállalás. Szaktudásunkat latba vetve a lehető legjobb termék megalkotásában segítünk Téged. Minden projektünkkel úgy dolgozunk, mintha a sajátunk lenne, odafigyeléssel, gondossággal visszük végig a folyamatodat. A szakmai hozzáértésünk és büszkeségünk nem engedi, hogy a tökéletesnél silányabb terméket alkossunk számodra.

Valorem formatervező mérnök

Hogyan jelennek meg a mi mindennapjainkban ezek az értékek? Mindenek előtt erősen hiszünk abban, hogy ezek az értékek jellemzik a munkánkat.

A bizalom kiépülése egy folyamat, nem jön létre egyik pillanatról a másikra. Az, hogy egy tervezési folyamatot teljes egészében ránk bízzon egy partnerünk, általában idő kérdése. Azokban az esetekben azonban, amikor már egy ideje együtt dolgozunk, bizonyítjuk szakmai hozzáértésünket és érzékelhetően mindent megteszünk az adott projekt sikerességéért, beérik a bizalom. Ezekben az esetekben már megkapjuk a teljes kontrollt.

Azért dolgozunk, hogy a lehető legtöbb partnerünkkel kapcsolatban elmondhassuk: igen, mi teljes folyamatot felügyelünk, ebben hiszünk. Egy olyan folyamatban, ami akár a miénk is lehetne, sőt, valamilyen szinten az is. Minden tudásunk, kreativitásunk, kitartásunk és szorgalmunk egy célért áll csatasorba: egy olyan termék megszületéséért, ami valóban a lehető legjobb verziója önmagának.

Ezért szeretünk sokat foglalkozni a tervezéssel, átbeszélve a buktatókat kiváló szakemberekkel újra és újra. Mert hisszük azt, hogy a termékfejlesztés, ez a csodálatosan színes, de meglehetősen sok hibát magában rejtő folyamat mindig új értelmet nyer, új értéket ad. Minden egyes projektünkben.

Mindig az ügyfél által áhított végeredmény megalkotásán dolgozunk, de nem feltétlenül adunk mindig igazat a megrendelőnek. Szakmai tapasztalatunk alapján bátran vállaljuk véleményünket, amelyről igyekszünk meggyőzni az ügyfelünket, hogy miért az a jó út, megoldás, amit mi dolgoztunk ki. Vitás esetekben sem ellened vagyunk, hanem kiállunk a termékedért.

A terméked mindenkiért, mindenki a termékedért!