Még 2020-as árakon tudunk 2021-es projekteket biztosítani. Foglalás

A terméktervezés 3+1 hatalmas bökkenője

Egy ügyvezető személyes vallomása a terméktervezés buktatóiról

Miért is lettem ipari formatervező?

Az, hogy miért is választottam ezt a hivatást, valószínűleg abban gyökerezik, hogy mindig is izgatottá tett egy új dolog születése, valamié, ami jobb, ami tökéletesebb, ami más, ami olyan, amilyenre még senki nem gondolt.

Nem kevéssé volt számomra az sem érdekes, hogy hogyan áll össze egy folyamat, amíg egy tervből kézzel fogható termék születik, hogy mik a pontos részei, hogy mik szükségesek ahhoz, hogy valóban működjön.

Egy új termék születése – és maga, a folyamat tehát mindig igazán izgalmas. De aztán ott vannak a nehézségek is. Illetve, nem árt, ha ezen a ponton kicsit konkrétabbak vagyunk: egészen konkrétan milyen nehézségek merülhetnek fel ebben az amúgy valóban nem könnyű folyamatban? Hogyan lehet ezeket elhárítani, mit lehet tenni, hogy megoldódjanak és feloldódjanak? Egyáltalán: lehet ezzel bármit kezdeni, vagy el kell fogadnunk, hogy sajnos terméket tervezni nehéz és buktatókkal teli út?

Arra vállalkozom tehát most ebben a cikkben, hogy sorra vegyem a terméktervezés folyamatának főbb zökkenőit – azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megpróbálok mindegyikre érdemben reflektálni. Úgy, ahogy én megélem, megéltem, tapasztaltam. Hiszen tudom, hogy létezik jól működő, sikeres terméktervezési folyamat. Partnereink, projektjeink szolgálnak bizonyságul: a terméktervezés igenis kontrollálható és sikerrel végig vihető projektmunka, amely közben nem feltétlenül kell beleesnünk oda nem illő, előre nem tervezett, fekete lyukakba.

Lássuk csak, mi is kell ahhoz, hogy ez valóban így legyen!

A terméktervezés bökkenői

1. bökkenő: A bizalom kérdése

Ha termékfejlesztésről van szó, a helyzet korántsem egyszerű. Egy olyan folyamatról beszélünk ugyanis, ami alapvetően a bizalomról szól. Az első kérdés egyből nem túl egyszerű: vajon hogyan, mi alapján válasszuk ki a számunkra legjobb partnert ebben a kényes folyamatban?

Egy termék megtervezése ugyanis, ha látjuk előre, ha nem, teljesen biztos, hogy a cégünk jövőjét alakítani fogja. Persze, nem mindig ugyanolyan mértékű változást indukál, de kétségtelen, hogy az egyik legfontosabb feladat. Stratégiai jelentőségű tehát, hogy kire bízzuk, kit tekintünk majd partnernek.

Hogy mik is lehetnek az elvárásaink? A bizalom, a profizmus, a szakértelem, a határidők betartása – hosszan sorolhatnánk. De nem véletlenül kezdtük a bizalommal. Hiszek abban, hogy ez az alapja minden partnerkapcsolatnak, és úgy dolgozunk a Valorem-nél, hogy ezt minden feladatunkban, minden projektünkben maximálisan szem előtt tartjuk.

Mégis, miért nehéz megbízni egy partnerben?

Kezdjük kicsit messzebbről, hiszen ez nem más, mint pszichológia.

Ha elméleti oldalról közelítjük ugyanis meg ezt a kérdést, akkor olyan fogalmakkal találkozhatunk, mint a kiszámíthatóság, az együttműködés, a megbízhatóság – és maga a bizalom.

Ebből a négy alapfogalomból logikailag két pár alkotható. A kulcs pedig a kockázat, és annak szerepe – azaz megléte és hiánya.

A kiszámíthatóságban például alapból nincs meg a kockázat vállalása, tehát mondjuk egy közepes partnerkapcsolatról van szó, akkor azt kell mondanunk, hogy ha az kiszámítható, akkor mindig is közepes marad. Az együttműködésből szintúgy hiányzik a kockázatvállalás, hiszen már feltételezi a közösség vállalását, tehát már egy működő folyamatról szól.

Kiszámíthatóság és együttműködés a terméktervezés során

Nem hangzik rosszul. De miért lényeges fogalom mégis a kockázat?

Amikor elindulunk egy kapcsolatban, akár a magán, akár az üzleti életben, biztosan kockázatot vállalunk. Ezen a ponton bízunk meg ugyanis egy másik emberben – még az üzleti életben is kivételesen nagy hangsúlyt kap az, hiszen az üzleti folyamat emberek közti kapcsolódás alapján jöhet csak létre. Ebben a folyamatban aztán előre vetítjük, hogy az a valaki, megbízható-e szerintünk, mégpedig annak tükrében ahogy és amit kommunikál nekünk. Ilyenkor persze nem árt, ha vannak még egyéb információk, amik ezt a meggyőződésünket erősíthetik, vagy akár segíthetnek a döntés folyamatában, ez azonban már csak tényleg egyfajta ráerősítés.

A döntés maga egy rendkívül instabil folyamat eredményeképpen születik meg, amikor is létre jön maga a bizalom. Két ember között – általában. (Nyilván vannak más döntési folyamatok is, amikor csoportban kell dönteni, de a végén akkor is az lesz a befutó ötlet, amit kvázi „el tud adni” az azt kommunikáló a döntéshozónak. Tehát a folyamat végén is két ember lesz.)

Összegezzünk: bizalmat szavaztunk tehát. Egy másik, vadidegen ember kezébe tettük le az előttünk álló folyamat megvalósítását, az információkat.

Kockázatos és nagyon ingatag a helyzet. Ezt tudjuk, és egy kérdés motoszkál a fejünkben.

Hogy lehet ezt a folyamatot transzparensebbé tenni?

Terméktervezés és látvány

Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy meglehetősen nagy jelentősége van a személyes találkozásnak egy üzleti kapcsolat első lépésekor. Mert ugyan igaz az, hogy az online térben rengeteg mindent megoldhatunk, megszervezhetünk, megbeszélhetünk, kitalálhatunk, elküldhetünk – de annak a hozadéka, amit a két fél személyes egyeztetése jelent, más módon a legtöbb vélemény szerint nem igazán valósítható meg.

Mindegy, hogy minek hívjuk ezt a pluszt, de két ember egymásra hangolódása mindenképpen egy közös, személyes találkozón tud a leginkább megvalósulni.

Ez az a folyamat, amikor a bizalom is megszületik, illetve meg kell születnie.

Én személy szerint nagyon hiszek ebben, ezért a Valoremnél is úgy találtuk ki a folyamatunkat, hogy a kezdeti nehézségeken segítsünk átlendülni a leendő partnereknek. Praktikusan ez azt jelenti, hogy amikor még nincs bizalom, nincs kémia köztünk – akkor meginvitáljuk őket, hozzánk.

Formatervező stúdió munka közben
Formatervező stúdiónk – munka közben

Személyes találkozót szervezünk a leendő ügyfeleinkkel tehát, meghívva őket az irodánkba. Nagyon fontosnak tartjuk ezt az első lépést, mert ebben a formában meg tudjuk teremteni annak lehetőségét, hogy ténylegesen, nyugodt körülmények között, az általunk tervezett formákkal, termékekkel is találkozva meglássák azt, hogy mi az, ami minket alkalmassá tesz arra, hogy kiérdemeljük a bizalmat.

Hogy megtegyük ezt az első, legfontosabb lépést, ami majd az alapja lesz minden további kis részfolyamatnak, a problémák megoldásának, a kommunikációnak.

Hiszünk ebben, mert évek óta tapasztaljuk, hogy ez így valóban működik. Azok, akik eljönnek hozzánk, megismernek minket és minket választanak – partnerekké válnak az esetek jelentős részében. Az, hogy személyesen megismernek engem, a kollégáimat, látják és bejárhatják a helyet, ahol dolgozunk, nagyon jó hatással van a későbbi folyamatokra, az együttműködés teljes egészére. Mert megvan a bizalom – innentől már működik.

2. bökkenő: A választás szabadsága

Design választás
Ahogy a finom fagyik, úgy a kiváló ipari design-ok közül is nehéz választani

Az az érdekes tény, hogy a látszólag „hab a tortán” jellegű feladat, vagyis, amikor is ki kell választani két vagy három tervből egyet, ami valóban tetszik, sokszor problémát szokott okozni. Pedig ez már tényleg olyan feladat, ami örömteli. Gyakran azonban itt is kicsit lelassul a folyamat. De, hogy tovább fokozzuk a kedélyeket, azt is elárulhatom, hogy ez mégsem probléma igazán.

Most akkor mi is a helyzet?

Mi azt valljuk, hogy a formatervezést csak és kizárólag szenvedéllyel lehet és érdemes csinálni, nap mint nap. Ezért, amikor elkezdünk egy projektet, sőt már az indulás legelején teljes intenzitással beleássuk magunkat a feladatba, részletesen, nem sajnálva az időt arra sem, hogy minél alaposabban megismerjük a partnert, a céget, az üzenetet, a stílust, amit képvisel. Szinte mi is a cég részévé válunk ilyenkor bizonyos értelemben.

A bőség zavara

Nincsenek is igazán külsős projektjeink, a szónak a leghagyományosabb értelmében. Inkább azt mondanánk, hogy minden projektünk a sajátunkká válik, mert hiszünk abban, amit csinálunk. Ezért szokott az előfordulni, nem is ritkán, hogy a rendkívül igényes, kritikus ügyfelek is több tervet jónak tartanak, és a folyamat azért húzódik el, mert nem tudnak választani ezek közül.

Ilyenkor azt szoktuk javasolni, hogy alkalmazzák a „több szem többet lát” elvet. Jól szokott például az működni, ha saját közösségi oldalukon a saját követőikkel például szavaztatnak arról, hogy melyik a szebb, érdekesebb – persze csak akkor, hogy ha ez nem ütközik valamilyen piaci érdekbe (mondjuk a termék nem valamilyen szupertitkos új nagyágyú, mert akkor nyilván ez nem fog működni).

Persze mi is megpróbálunk a lehető legtöbb szempontot megvizsgálni, segíteni a döntési folyamatban – de csak addig a pontig, amíg ez lehetséges. Büszkék vagyunk arra, hogy bár terveink sikeresek, mégsem szoktuk a saját elképzeléseinket ráerőltetni a partnereinkre. Nem helyes, hosszabb távon pedig biztosan nem kifizetődő, mert a jó partnerkapcsolatot tartjuk szem előtt.

Az viszont biztos, hogy bármelyik tervre is esik a partner választása, azon biztosan nem fog múlni az, hogy kiváló termék szülessen. Mindegyik működőképes, a kért paramétereket maximálisan szem előtt tartó, izgalmas, vagy akár formabontó új termék ígéretével születik meg a tervezőasztalaink valamelyikén.

Számomra ez elsődleges fontosságú, tervezőként – és cégvezetőként is. Hiszen alapvetően nem „tól-ig” projektekben gondolkodom – sokkal inkább együtt alkotásban és hosszú távú, mindkét fél számára gyümölcsöző kapcsolatban.

3. bökkenő: Tervből valóság

Papíron a tökéletes, elfogadott terv, ami mindenkinek tetszik – gyártsuk le a prototípust! Azt gondolhatnánk, hogy ez már igazán csak kvázi egy laza mozdulat. A valóságban azonban ez persze nem így van. Itt várhatóan újra bonyolódni fog maga a folyamat. Elképzelhető, sőt, nagyon is gyakran történhet meg az, hogy a legyártott prototípus köszönőviszonyban sincs azzal a tökéletesnek vélt és valóban kiváló tervvel, ami elkészült.

Ennek egyik leggyakoribb oka az, hogy sok esetben ilyenkor „kerül ki” a tervezők kezei közül a folyamat. Ez praktikusan annyit jelent, hogy a tervezés befejeztével vége szakad az együttműködésnek, és a gyártást már másik cég, esetleg egy már ismert, vagy valaki által ajánlott társaság végzi el.

Látszólag ezzel nem is lehet probléma, vágnánk rá legszívesebben, nyilván ők is értenek hozzá. Valóban, ez helyes válasznak tűnhet, én azonban mindenképpen megosztanám az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat. Ezek pedig – ha mondhatok ilyet – meglehetősen vegyesek.

A formatervezés kockázatainak csökkentése

Nem egyszer éltem át ugyanis azt, hogy egy jó tervből rossz termék készült. Nem működött, nem úgy nézett ki, nem felelt meg az elvárásoknak.

Sokat tépelődtünk, gondolkoztunk azon, hogy mivel lehetne ezt a kockázati tényezőt minimalizálni a folyamatban. Az elemzések és a megbeszélések minden esetben egy irány felé mutattak: ez a probléma ugyanis jellemzően mindig akkor merült fel, amikor a tervezési folyamat végén a termék fejlesztését, gyártását nem mi, a Valorem felügyeltük.

Éppen ezért döntöttük el, hogy a mi folyamatunknak teljesnek kell lennie: az első megbeszéléstől egészen a sorozatgyártott termékig tart a közös munka. Legalábbis mindenkinek ezt a folyamatot javasoljuk, mert abban hiszünk, hogy így lehet a legjobb eredményt elérni. A saját ember, vagy egy ajánlott szakember, aki már megcsinált mást egy cégnek, akár egy másik terméket sikeresen lefejlesztett nem biztos, hogy minden apró, a formatervet meghatározó részletre megfelelő figyelmet fordít a gyártás optimalizálása során.

Az is lehet, hogy teljesen jó szándékból, de a költséghatékonyság miatt pont egy olyan részletet akar majd kihagyni, vagy egy olyan apróságot szándékozik kivenni egy termékből, ami nagyon lényeges, és fontos szerepe van, amitől az szinte azonnal elveszti a gondosan – akár hónapok alatt – általunk megtervezett karakterét.

Futurisztikus motor prototípus
Futurisztikus motor prototípus

A mi felügyeletünk a gyártmány menedzsmentben minden esetben olyan szakmaiságot ad a folyamatokhoz, ami minden részletre kiterjedően segíti az új termék megszületését – mégpedig a lehető legjobb minőségben, a leggyorsabban, a leghatékonyabb módon. Mert nekünk is az a célunk, hogy létrejöjjön.

Az a valami, ami új, ami más, ami minden szempontból megfelel az elvárásoknak és nem csak szakmai szemmel.

És még valami, ami fontos, és feltétlenül itt kell szólnunk róla: a hosszú partnerkapcsolatban hiszünk. Abban, hogy meg kell tanulni egymás nyelvét, hogy össze kell csiszolódni, hogy tudni kell kommunikálni a másik féllel.

Ezeket mindig szem előtt tartjuk a folyamatainkban.

+1 hatalmas bökkenő: A gyártás minősége

És ha már eljutottunk a gyártásig, meg kell, hogy mondjam, itt is igaz: az ördög a prototípus gyártásánál is a részletekben rejlik. Ami pedig ebben az esetben nem más lesz, mint a fröccsöntés minősége.

Fröccsöntött műanyag palackok
Fröccsöntött műanyag palackok

A fröccsöntéssel, mint technológiával nagyon bonyolult formák is hatékonyan és nagyon pontosan előállíthatók. Azonban tudni kell azt is, hogy ez a folyamat nem kevés hibalehetőséget rejt magában: pontosnak kell lenni, szakértelemmel kell bírni, oda kell tudni figyelni a részletekre – amint arról már az említett ördögnél is szó esett. És nemcsak a szakértelem fontos.

Az sem mindegy, hogy a gyártó gép milyen minőséget tud előállítani, hogy ha javításra szorul, hogyan és mennyi idő alatt javítható, hol gyártották, mivel kompatibilis. Sok technikai részlet van tehát, amit érdemes nem kihagyni a tervezéskor.

Az a tapasztalatom, hogy partnereink azt is nagyra becsülik, hogy ha velünk dolgoznak, akkor biztosak lehetnek abban, hogy erre is oda fogunk figyelni. Meglehetősen erős gyakorlatiassággal állunk ehhez a folyamathoz, sok mindent láttunk már, ami itt kifejezett előny.

Terméktervezés a Valorem Stúdióban
Kollégánk egy prototípussal a kezében

Mivel nagyon erősen motivál minket az, hogy sikeres és esztétikus legyen a prototípus is, ezért maximális erőfeszítést teszünk a folyamat ezen pontján is. Mert a projektünk itt már a finisben van, és legalább annyira izgatottak vagyunk attól, hogy mi fog megszületni, mint az a szakember a partner cégtől, akivel már hónapok óta együtt dolgozunk.

És végül: a bökkenők végén – összegezzünk!

Legyen szó bármelyik fázisról, ha termékgyártásról beszélünk – a lényeg mindig ugyanaz marad, az, amihez ragaszkodunk. Az odafigyelés és a valódi partnerkapcsolat az egyetlen megoldás ebben a folyamatban is.

Hiszen azt állítjuk: Formában a jövő.

És ezért dolgozunk – minden nap. Együtt.